Direklerarası Seyirci Platformu

Direklerarası Seyirci Platformu

Direklerarası Seyircileri’nin MİSYONU,  “Bizim Tiyatromuz” olgusunu, yapımcı, yönetmen ve oyunculuk anlayışı ekseninde uluslararası platformlara taşımaktır. Bunun için, özgün ve çözüm odaklı örnekleri tiyatro ile ilgilenen grupların paylaşımına açarlar. Bu projeler, katkı koyan tiyatro insanlarının ve gönüllülerimizin özverili, yetkin çabaları ile yürümektedir.

Türkiye’nin ilk ve tek “seyirci örgütlenmesi” olan Direklerarası Seyircileri, 2000 – 2001 sezonundan beri tiyatro için yapılan çalışmaları anlamaya çalışarak izlemekte ve “Tiyatro Seyircisi”ne ulaşan tüm etkinliklerin sonuçlarıyla ilgilenmektedir.

 

Seyir, Değerlendirme ve Ödüllendirme

Bu sisteminin ana omurgasını oluşturan Direklerarası Seyirci Ödülleri; Türkiye’deki tiyatro ödülleri alanında bir diğer kulvarı açmış ve  “Seyirci Beğenisi – Katarsis”,  sistemin değerlendirme kriteri olmuştur.

Program, klasik performans değerlendirmeleri yanında, Özgün Yeni Oyun ve Yenilikçi Tiyatro,  kategorileri ile tiyatro yapan grupları sahneye oyun çıkarma aşamalarından itibaren takip etme olanağı sağlamakta, zaman içinde daha nitelikli oyunların seyirciye sunulmasını amaçlamaktadır..

 

Eğitim Alanında

Yüksek eğitim kurumlarında “Yönetmenlik” bölümü dahi olmayan, tiyatronun geleceğine ve gelişmesine yönelik araştırma ve lisans tezlerinin çok yüzeysel olduğu bir ortamda, Direklerarası Seyirci Platformu rahmetli Prof. Dr. Nurhan Karadağ’ın öncülüğünde kurulan Dramatik Anadolu Oyunculuğu ekolü içinde; “oyun çıkarma, oyun kurma” metodunu yayma çalışmalarını sürdürmektedir…

Kurduğumuz bu platformda amacımız, Geleneksel Sahne Sanatlarımızı da küresel ve çağdaş anlayışla yorumlayabilen, bu olguyu dünyadaki diğer tarz, tür ve yöntemlerle destekleyip, sentezleyerek global boyuta taşıyarak tanıtacağımız, “Anadolu Oyunculuk Anlayışını” yerleştirmektir.

2016 dan beri gerçekleştirdiğimiz TİYATRO ZİRVELERİNDE, bu konularda somut çalışmalar yapılmaktadır. İlkinde Art Manegment ve Tiyatro Fuarları Konusu işlenmiş, ikincisinde Master Class – Usta Sınıfı Atölyeler’de, Yönetmen Tiyatrosu, Oyunculukta Rol Çeşitliliği ve Ensemble ile Direklerarası’nın Çocuk Tiyatrosu anlayışı üzerine atölye çalışmaları yapılmıştır.

Direklerarası Gönüllüleri, uzman ortamlardan bilgi paylaşımı dışında, maddi destek almadan, tamamen kendi kültürel birikimleri ve olanakları ile bu örnek/öncü önermeleri ortaya koymaya çalışmaktadırlar.

 

Çocuk Oyunlarına Bakış Açısı

Konservatuar ve Yüksek Eğitim Kurumlarımızda Çocuk Tiyatrosu/Oyunculuğu konusunda bölümler bulunmamaktadır.  Ayrıca çocukların yaş gurubuna göre yazılmayan, masallardan devşirme, uyarlama, masa başında yazılmış Çocuk Oyun Metinleri; teknolojinin olanaklarında sınırsız yararlanan günümüz çocukları için  yetersiz kalmaktadır.

Direklerarası Seyircileri, 2011 den beri; kendi geliştirmiş oldukları kurallara uyan; yani Deneyimli Oyuncular tarafından sahnelenmiş, Didaktik olmayan, çocuğun Düş GücününKeşfedici Ruhunun ve Bireyselleşmesinin gelişmesine yardımcı olacak Ufuk Açıcı oyunları YAPIM olarak değerlendirip önermeye çalışmaktadırlar.

Bu vesile ile bir çocuk tiyatrosu insanın çığlığını paylaşalım:

“Merhaba ben çocuk tiyatrosu, vasıfsız dekor ve didaktik metinlerle okul koridorlarında ranta döndürülen, “Çocuktur Anlamaz” diye bir kaç patırtılı şarkı, bolca bağıran oyuncunun gürültü erozyonuna uğrayan, bazı oyuncular için sürgün ve ceza gibi görülen, ailelerin gözünü boyamak için mesaj verme kaygısına düşülüp düş kuramaz, yeni keşiflere yelken açamaz hale getirilen. 

 Merhaba ben çocuk tiyatrosu, bütün bunlara rağmen dünyanın en kıymetli seyircisinin bütün yargılarından uzak, o meraklı gözleriyle oyun seyretme keyfine sımsıkı sarıldığını bilen…” D. Y.

 

Tiyatro Festivalleri ve Festival El Kitabı

Tiyatro Festivalleri,  süreklilik, içerik, tema, amaç ve hedefleri ile seyirciyi yakından ilgilendirir.

Türkiye ve Kuzey Kıbrıs Türk Cumhuriyetindeki Tiyatro Festivallerini içeren ve bir festivalin hazırlanması sırasında göz ardı edilmemesi gereken noktaları da öneren Festival El Kitabı her yılın sonunda bu ortamda yayınlanmaktadır.

 

Tiyatro Oyunları Almanağı

Kaynağını, Direklerarasına ulaşan künye bilgilerinin oluşturduğu bir önceki sezon oyunlarının, yorumlarla birlikte derlendiği Oyunlar Almanağı her yılın sonunda bu ortamda olacaktır.

 

ARASTA Tiyatro Meslek Dergisi

2000 yılından beri Seyirci gözlemleri ile ulaşılan ve bundan sonra da ulaşılacak bilgileri belgelemek üzere; WEB ortamında e-dergi olarak  yayınlanacak bu Tiyatro Meslek Dergisi ilgilenenlerin istifadesine sunulmuştur.

“Direklerarası Seyirci Platformu” için 4 yorum

  1. Merhaba Samsun çocuk tiyatrosu olarak ödüle deger görülen SEVGİNİN GÜCÜ Adli oyun bizim oyunumuzdur.. Ve fakat Tiyatromuzun adı TIYATRO KÜÇÜKELLER dir..
    (Bilgi kimden alındı bilemiyorum ama Küçük Adimlar diye bir Tiyatro Samsunda yok..)
    Samsun da cocuk tiyatrosuna gelen, ilgilenen, seyirci, idareci, ebrveyn ve çocuklar adımizı net bir sekilde bilir. Tiyatro camiamız zaten bilir..Klavye hatasi diye düşündüm. Düzeltilmesi konusunda hassas davranacagınizdan hic şüphem yok.. Teşekkür eder, iyi çalışmalar dilerim.. Tiyatro Küçükeller
    Fatoş İPEKDAL ÖZBENLİ
    GSM : 05302834933

Bir cevap yazın

E-posta hesabınız yayımlanmayacak. Gerekli alanlar * ile işaretlenmişlerdir

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.